Conflict met wie?

De directeur van een bedrijf belt op dat hij, op advies van de bedrijfsarts, een mediation wil met een zieke werknemer. Hij weet echter niet met wie de werknemer eigenlijk een conflict heeft. Met hem of zijn leidinggevende? De werknemer vertelde mij dat hij een conflict heeft met de directeur.

 

Lastige klant

De druppel die de emmer deed overlopen was een lastige klant. Die had geklaagd bij de directeur. De directeur had toen met de werknemer hierover contact gehad en op een harde manier gezegd dat de werknemer het probleem zelf maar moest oplossen.

 

Onderstroom

De werknemer vertelde dat hij al een half jaar eerder aan zijn leidinggevende had aangegeven dat hij overwerkt was en gevraagd om de ‘lastige klant’ aan iemand anders over te dragen. Daar was geen actie op genomen, en de directeur was hierover niet geïnformeerd. De onderstroom van relaties en emoties stond duidelijk de verkeerde kant op met als gevolg burn-out.

 

Empathie

Toen duidelijk werd dat de werknemer al een half jaar overwerkt was bood de directeur excuus aan en vroeg hoe het nu met hem ging. De werknemer voelde zich gehoord. En re-integratie werd succesvol opgestart.

 

Pierre Konings
Konings Mediation
www.koningsmediation.nl

 

Gepubliceerd in Magazine voor ondernemend Oss en omgeving, september 2023.