In rollenspellen werden mediations gespeeld waarbij de rechtenstudenten de rol van mediator konden oefenen.

De intake-fase, exploratiefase en onderhandelingsfase/afsluitingsfase werden in verschillende casussen behandeld. De studenten leerden vertrouwen opbouwen met partijen, neutraliteit te bewaren, en het stellen van meerdere typen vragen zoals lineaire vragen, relationele vragen, hypothetische vragen, selectieve vragen, circulaire vragen en strategische vragen. Ook werd geoefend in gesprekstechnieken en interventietechnieken om de belangen, zorgen, behoeften en wensen van beide partijen te achterhalen.

Tevens werd in een rollenspel de taken van een advocaat geoefend om de belangen van zijn cliënt zo goed mogelijk te behartigen tijdens een mediation. Tenslotte werd aandacht besteed aan emotie-management. Het waren leuke, intensieve en leerzame oefenbijeenkomsten! Gelukkig konden de oefenbijeenkomsten ondanks corona en met de nodige veiligheidsmaatregelen toch doorgaan!

Alle lof voor de rechtenstudenten die met veel inzet de rol van mediator, partij A, partij B en advocaat van hun cliënt tijdens mediations hebben gespeeld!